Apakah itu Loyalty Program?
Loyalty
program merupakan suatu teknik pemasaran yang menawarkan manfaat ganjaran
tertentu kepada pengguna ataupun pelanggan. Ianya bertujuan memastikan
berlakunya “pembelian berulang” oleh pelanggan yang secara tidak langsung mampu
memberikan potensi keuntungan jangka panjang kepada pengusaha perniagaan.
Dalam dunia perniagaan khususnya melibatkan peruncitan (retail), kad kesetiaan atau loyalty card biasanya digunakan dalam
urusan pembelian. Ianya adalah sekeping kad yang berfungsi untuk mengenalpasti
identiti pelanggan yang telah mendaftar sebagai ahli (card holder) dalam program kesetiaan yang dibangunkan oleh sesebuah
perniagaan. Contohnya, Kad Mesra
(Petronas), Aeon Big Member Card (Jusco) dan Bonuslink.
Antara nama-nama lain bagi loyalty
card ialah:
- Reward Card
- Club Card
- Discount Card
- Points Card
- Advantage Card
- Member Card
Loyalty
Card lazimnya dilengkapi oleh sistem Barcode atau Magstripe
yang dapat dikesan dengan mudah secara elektronik. Ada juga kad yang menggunakan chip untuk menyimpan data pengguna atau
ahli. Dengan mempamerkan kad sewaktu urusan pembayaran, pelanggan tadi akan
berpeluang untuk meraih diskaun atau mata ganjaran (reward points) yang dapat ditebus atau digunakan pada pembelian
akan datang.
![]() |
Megastripe |
Untuk mendapatkan kelebihan serta manfaat runcit, borang
pendaftaran keahlian akan diberikan kepada pelanggan untuk diisi. Borang
tersebut mengandungi perjanjian di antara pemilik kedai dan pelanggan. Ianya
menitik beratkan tentang soal privasi pengguna dan kebenaran untuk memperoleh
maklumat pelanggan. Ini adalah sangat penting bagi pemilik kedai tersebut untuk
‘mengenali’ pelanggan tadi dengan lebih terperinci tentang minat, tarikh hari
jadi, tahap kesihatan dan sebagainya.
Selain itu, kad loyalti juga digunakan untuk mengakses maklumat
pembelian bagi tujuan pengesahan sewaktu pembayaran dibuat di kaunter. Dengan ini, pelanggan
berpeluang memperolehi manfaat sebagai ahli seperti reward points yang dapat ditebus dengan produk atau servis yang
ditawarkan.
Nampak tak bagaimana sistem
loyalty program ini berfungsi? :)
Di Malaysia, sistem loyalty
program digunakan secara komersial dan meluas di kalangan pemilik
perniagaan (retailers).
1. Bonuslink
![]() |
Bonuslink Card |
Salah sebuah loyalty program
yang terkenal di kalangan pengguna ialah Bonuslink.
Bonuslink menggunakan sistem “point redemption” bagi membantu melariskan jenama-jenama terkenal seperti Shell, Parkson, MBF dan Focus Point yang menjadi rakan kolaborasi mereka.
Bonuslink menggunakan sistem “point redemption” bagi membantu melariskan jenama-jenama terkenal seperti Shell, Parkson, MBF dan Focus Point yang menjadi rakan kolaborasi mereka.
Sehingga sekarang, penyertaan ahli Bonuslink mencecah 9.5 juta orang sejak dari awal ianya
ditubuhkan pada sekitar penghujung 90-an.
2. WorldCard
![]() |
WorldCard |
Genting Highlands Resort juga mempunyai kad loyalti mereka, iaitu
WorldCard yang digunakan untuk mengumpul point
(Genting Highlands, Starbucks, Coffee
Bean and Häagen-Dazs).
WorldCard bermula pada tahun 1984 sebagai program
keahlian untuk Genting Resorts.
Sehingga kini, WorldCard mempunyai 2.3 juta penyertaan ahli di seluruh Asia dan lebih 1,300 cawangan kedai termasuklah Malaysia, Singapore dan Hong Kong.
Sehingga kini, WorldCard mempunyai 2.3 juta penyertaan ahli di seluruh Asia dan lebih 1,300 cawangan kedai termasuklah Malaysia, Singapore dan Hong Kong.
3. Aeon Card
![]() |
Aeon Card |
Aeon Card merupakan program loyalti yang dimiliki oleh pasaraya
besar Jusco yang memberikan kelebihan mata ganjaran kepada ahlinya.
4. Mykad Smart Shopper (MSS)
![]() |
Mykad Smart Shopper |
Mykad Smart Shopper (MSS) merupakan satu-satunya program loyalti
yang menggunakan platform Mykad
sebagai “privilege card”, di mana
ianya menawarkan pelbagai keistimewaan runcit kepada pelanggan.
MSS menggunakan sistem terminal Electronic Data Capture (EDC) yang berfungsi untuk mengakses
maklumat pembelian pelanggan melalui Mykad.
Melalui sistem ini, pelanggan berpeluang untuk menikmati rebat tunai dalam
bentuk mata ganjaran tanpa had.
Program MSS dibangunkan oleh sebuah syarikat swasta, iaitu I
Synergy International (M) Sdn Bhd di bawah rangkaian agensi Affiliate Junction
(AJ). MSS telah memulakan operasinya pada sekitar akhir 2011. Sehingga kini,
MSS telah meraih lebih 190 penyertaan merchant seperti Zoo Negara, Port Dickson
Water Park, D Junction dan Clara International.
Olahan oleh: Amir Mokhzani
Sumber Rujukan:
3. http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0410&pub=Utusan_Malaysia&sec=Ekonomi&pg=bs_06.htm
No comments:
Post a Comment